Dora Alina Romanescu

sâmbătă, 18 ianuarie 2014

ÎNTOARCEREA AUTORULUI MORALIST: DORA ALINA ROMANESCU, "Răsunetul de Bistriţa", 01/13/2014

ÎNTOARCEREA AUTORULUI MORALIST: DORA ALINA ROMANESCU, "Răsunetul de Bistriţa", 01/13/2014

Prof. dr. Carmen Cătunescu


Toată adolescența mea l-am considerat pe Slavici un prozator extrem de …moralist. Recitesc astăzi cu nespusă plăcere nuvelele sale, constatând că nu este nimic ostentativ, forțat, artificial. Totul decurge firesc, viu, atractiv. De ce mă captivează un asemenea text pe mine, un cititor trecut prin toate deliciile stilizate ale lecturii moderne, neomoderne, postmoderne? Este oare timpul pentru o întoarcere a scriitorului clasic de tip moralist? Creatorul modern oferea lectorului posibilitatea de a da frâu imaginației, neurmărind să-l inițieze într-un cod al bunelor maniere, surprinzând ca în viață și laturi pozitive, și laturi negative, lăsând pe eroul corupt să triumfe în final. Creatorul postmodern a ajuns mai departe, urmărindu-și, preocupat ori total nepăsător, personajul, instalând chiar, la un moment dat, absența lui, ca și cum ar fi fost o piesă aparținând decorului. 


În atare situație mai poate fi vorba de morală? Astăzi literatura, ajunsă la saturația textualismului, tinde să se redescopere. Parcurgând, de pildă, romanele Dorei Alina Romanescu remarcăm prezența clasicismului și tot ce implică el: rigurozitatea formei, eleganța expresiei, exacerbarea valorilor. E vorba de clasicismul de după clasicism, păstrând în sine toate experiențele literaturii, reînviind mai strălucitor, mai proaspăt, precum pasărea Phoenix… ori de o întoarcere atât de dorită a autorului. Prozatoarea în discuție manifestă încă de la început predilecție pentru roman, debutând cu Dealul Comorii. A scris, de altfel, o serie de volume în proză: Blestem, Gara Centrală, Pe drumul dorului și al destinului, Distanțe, Roata Norocului etc., dovedind pasiune, implicare, luciditate, după cum ea însăși se caracterizează: Încă de la apariția romanului Dealul Comorii m-am străduit să îmi conturez imaginea unei femei iubitoare de literatură, cu o dorință puternică de a dărui, de a construi personaje cu oameni obișnuiți pe care să-i prezint cu simplitate, cu tușe clare, clasic, direct, pentru a ajunge într-o manieră nedistorsionată la sufletul cititorilor. 

Mi-am dorit și îmi doresc și în continuare ca, prin scrierile mele, să fiu percepută așa cum trăiesc, să îmi păstrez feminitatea și să-mi evidențiez potențialul de iubire. Fiindcă nu mi-am permis niciodată să mă joc cu vorbele, am căutat întotdeauna ca scrierile mele să fie simple, sensibile, ca respect pentru oameni, pentru bucuriile sau necazurile lor. În fiecare carte a sa, romanciera își arată pasiunea pentru scris, antrenând în jocul creației toată forța minții și a sufletului. În romanul Dealul Comorii se strecoară elemente autobiografice, o parte din întâmplări petrecându-se în satul natal al autoarei, pe care aceasta îl evocă cu nostalgie de fiecare dată, întorcându-se obsesiv spre locul copilăriei, creându-se aceeași legătură puternică pe care a avut-o și Creangă cu Humuleștiul: Localitatea Rebra, în care am văzut lumina zilei a fost din cele mai vechi timpuri un colț de țară românesc, un loc de o frumusețe răscolitoare, greu de imaginat și de descris în cuvinte, un ținut miraculos pe care Dumnezeu l-a zămislit cu iubire în trecerea sa pe pământ și l-a lăsat cu această splendoare pentru veșnicie. 

Subiectul pare simplu, aducându-se în prim-plan destinul unei femei ce luptă cu vicisitudinile vieții și nu se lasă doborâtă, învinsă, însă mișcările personajului feminin sunt asemănătoare cu cele ale unei eroine de tragedie antică. Mihaela Danciu este creionată ca o femeie puternică, plină de demnitate, stoicism, cu o voință de fier. Personajul este fascinant prin personalitatea sa, captând întreaga atenție a cititorului, eclipsându-le pe toate celelalte: doctorul George Beiu, Florin Tănăsescu, mama Maria, Paul Valentin etc. Totuși, deși Mihaela are alura Antigonei, soarta ei nu evoluează tragic, eroina reușind să-și găsească în final râvnita fericire. Textul se desfășoară dens, concentrat, păstrându-și, în același timp, claritatea, puritatea, expresivitatea. Abundă tablourile de familie, conturate ca într-o pictură naivă, impresionând în descrierile autoarei intensitatea culorilor, strălucirea, definirea contururilor. Este atrăgătoare la eroinele Dorei Alina Romanescu combinația dintre fragilitate și forță, dintre suavitate și curaj extrem. Romanul Dealul Comorii rămâne memorabil prin complexitatea acțiunii, prin creația de personaje, prin mesajul moralist al autoarei, care se dovedește o păstrătoare a unor valori și tradiții inestimabile.


Sursa: "Răsunetul de Bistriţa"
13 ianuarie 2014 

0 comentarii: