Dora Alina Romanescu

vineri, 5 septembrie 2014

Vara 2014 pentru Dora Alina Romanescu

Vara 2014 pentru Dora Alina Romanescu


De multe ori, în viață, ți se întâmplă lucruri la care nici nu te aștepți. Fără să-mi planific nimic, în vara aceasta am fost binecuvântată cu evenimente care mi-au mângâiat sufletul. Cel mai mult m-am bucurat că am avut șansa să cunosc oameni minunați care slujesc cultura și arta, oameni speciali, cu o bogată frumusețe sufletească. Am cunoscut scriitori foarte valoroși, recunoscuți la nivel național și internațional, am fost alături de nume sonore din folclorul nostru românesc.
În luna iunie am poposit în ținutul meu natal și am participat la emisiunea „Astăzi Sărbătorim” la AS TV din Bistrița, moderată cu pricepere, cu mintea, și cu sufletul de poetul, scriitorul, jurnalistul Menuț Maximinian. Am petrecut două ore lângă acest tânăr îndrăgostit de frumos, un creator talentat de poezie și proză, un iubitor al ținutului bistrițean, învăluiți de minunatele și originalele cântece ale frumoasei interprete Maria Mihali invitată de pe plaiurile de legendă ale Maramureșului. A fost o seară magică de muzică și literatură care-mi va rămâne în lada de zestre a sufletului.
În luna iulie am avut șansa de a cunoaște o persoană tulburătoare, profund realistă, foarte inteligentă, talentată, de o modestie ieșită din comun, un om foarte valoros, iubitor de literatură și poezie, moralist, dar sensibil, preocupat de critica constructivă, modernă, evidențiindu-se la nivel internațional și național prin metodele utilizate în vederea realizării imaginii generale și punerea în valoare a creațiilor literare adevărate și a creatorilor talentați. Întâlnirea mea cu această personalitate din literatura română m-a fascinat, iar sfaturile pe care mi le-a dat au fost sincere, adevărate, constructive și pe care le voi urma cu multă prețuire.
Din respectul profund ce i-l port nu pot să-i dezvălui identitatea fără să am acordul domniei sale, și, în momentul când scriu aceste rânduri, această persoană specială care trudește pe tărâmul cuvântului scris nu se află în țară.

***

Luna august a fost de bun augur pentru mine. Am fost invitată la Oradea la un eveniment susținut de Consiliul Județean Bihor, la un spectacol aniversar închinat interpretei de muzică populară Elvira Lerințiu pentru 50 de ani de activitate și împlinirea a șaptezeci de ani de viață.
În acest moment solemn din viața interpretei, i-am oferit un dar de suflet - o carte, în care admiratorii artistei vor descoperi o viață închinată muzicii populare, îi vor descoperi bucuriile, împlinirile, dar și neîmplinirile... neîmpliniri, pe care le-a depășit întotdeauna prin cântec.
În cei cincizeci de ani de cântec, scena i-a fost casă, Măria Sa Publicul i-a fost stăpân, iar aplauzele, cele mai adevărate și mai prețioase premii. Am lansat cartea în Sala Casei de Cultură a Sindicatelor din Oradea în fața unui public foarte numeros, având lângă mine pe renumitul etnograf Crăciun Parasca și poetul, prozatorul, Miron Blaga. Cei doi renumiți oameni de cultură au subliniat faptul că romanul ce i l-am dedicat este un dar special pentru Elvira Lerințiu, un dar pentru o viață trăită „pe aripi de cântec și dor”care merită să se alăture celorlalte amintiri dragi ale solistei în lada de zestre a sufletului său. Prezentatea cărții a fost urmată de un spectacol regal care a început la ora 18 și s-a terminat la ora 12,30 din noapte. Domnișoara Alexandra Chelu a avut onoarea să prezinte nume cunoscute, sonore, interprete talentate din folclorul bihorean autentic. Tineri soliști, interpreți consacrați, cu har și bucurie în glas, au oferit publicului din Sala Casei de Cultură a Sindicatelor un spectacol măreț, un maraton de talent și bucurie, un spectacol minunat cu interpreți cu chipuri și suflete frumoase, un spectacol cu artiști generoși cu suflete nobile, solidari, care au venit să cânte pentru colega lor de scenă, Elvira Lerințiu, în semn de respect pentru cei 50 de ani de cântec.
Invitații de onoare ai acestui spectacol aniversar, Aurelia Preda, Mărioara Precup Stoica, Cătălin Maximiuc, Maria Lia Bologa, Mariana Stănescu, poeta Ioana Precup au adus un plus de măiestrie, de talent, de eleganță, de dăruire, de emoție, de generozitate, de prietenie și de bunătate.
Am venit de la Oradea cu sufletul încărcat de frumusețea unui minunat act artistic susținut de interpreți consacrați sau în devenire cărora li s-au alăturat: Corul Bisericii Nufărul din Oradea, Ansamblul „Nuntașii Bihorului”, Ansamblul de Tineret „Florile Bihorului”, Ansamblul folcloric „Mărțișorul” al comunei Avram Iancu, Ansamblul Folcloric „Ardeleanca” din Tulca. Bogăția și frumusețea costumelor populare specifice zonei Bihorului pe care le-au purtat artiștii au dat spectacolului eleganță, rafinament, respect pentru valorile culturale din aceste minunate locuri.
Interpreta Elvira Lerințiu, cu lacrimi în ochi și-a exprimat bucuria de a trăi un asemenea moment neimaginat de ea, un moment dăruit de cei lângă care a cântat, a trăit, s-a bucurat, ori a plâns, timp de cincizeci de ani. Artista a anunțat public că dăruiește cântecele culese și interpretate de ea tinerelor soliste Adriana Știube și Andreea Vașadi.
Mi-aș dori ca asemenea evenimente să aibă loc în fiecare județ, mi-aș dori ca artiștii care și-au jertfit viața pe altarul culturii să fie apreciați, respectați și recunoscuți de cei care sunt la cârma țării, să fie apreciați și recompensați pentru prestigioasa activitata desfășurată în domeniul creației, să fie apreciați pentru momentele de spiritualitate pe care le-au oferit în cariera lor artistică semenilor.
Spectacolul de la Oradea poate fi un model de bucurie, de respect, de recunoaștere, pentru soliștii care își încheie activitatea artistică.

***

Duminică 31 august, ora 17, mi-am lansat ultimul roman, „Roata timpului” la hotelul Rio din Jupiter în prezența unui public elevat format din poeți, prozatori, pictori, reprezentanți ai culturii din țară și din diaspora. Romanul a fost editat la Editura Eikon din Cluj Napoca și a fost prezentat publicului cu profesionalism, cu sinceritate, într-o manieră nedistorsionată, de domnul Vasile George Dâncu, directorul editurii Eikon din Cluj Napoca. 
Scriitorul Alexandru Florin Țene din Cluj Napoca a vorbit cu sinceritate de activitatea pe care o desfășor în domeniul creației spirituale. Poeta Emilia Dabu mi-a prezentat romanul „Pe aripi de cântec și dor” pe care l-am lansat cu câteva zile în urmă la Oradea și și-a exprimat bucuria de a participa la noua mea lansare de carte onorată de prezența oamenilor de cultură din țară și diasporă. Au vorbit despre activitatea mea de prozatoare scriitoarea Ligya Diaconescu din Râmnicu-Vâlcea și scriitoarea Elena Buică din Canada.
I-am îmbrățișat cu sufletul pe acești minunați reprezentanți ai cuvântului scris, voi purta mereu în suflet gânduri de recunoștință și admirație pentru ceea ce fac pe tărâmul creației, le-am mulțumit pentru onoarea ce mi-au făcut-o citindu-mi cărțile și pentru faptul că și-au spus cu sinceritate părerea despre ele.
Într-o atmosferă de sărbătoare s-au acordat premiile participanților la Concursul Internațional de poezie și proză organizat de Revista Internațională româno-canadiano-americană Starpress, al cărei director general este jurnalista, poeta și prozatoarea Ligya Diaconescu, care a înmânat premiile. Au fost premiați scriitori din Canada, Spania, Anglia, Chișnău, din Cluj, Mangalia, Constanța, Galați, Brăila, Râmnicu-Vâlcea, Buzău.
Am primit două diplome, importante pentru mine, care mă obligă să-mi continui cu mai multă responsabilitate activitatea în domeniul creației spirituale, dar care nu-mi permit să mă laud, să mă dau importantă, să-mi depășesc locul pe care cu modestie îl ocup pe tărâmul cuvântului scris. Consider aceste premii ca o mică bucurie pentru sufletul meu, o atenționare pe care am primit-o pentru încercările mele de a-mi împlini un vis luminos, încărcat de frumusețe, de mister, de miraculos. Spre dezamăgirea celor care, chiar a doua zi după premiere mi-au aruncat câteva săgeți otrăvitoare, eu sunt o prozatoare lucidă, nu-mi place să mă îmbăt cu apă rece, îmi cunosc limitele, știu părerea unor oameni remarcabili din literatură despre mine, o accept cu respect și bun simț, încerc să ajung la inima cititorilor mei prin sensibilitatea scrierilor mele, prin autenticitate, originalitate și harul cu care m-a binecuvântat Dumnezeu.
Îți mulțumesc, Doamne pentru iubirea cu care mă copleșești clipă de clipă!

Dora Alina Romanescu
seprembrie 2014

0 comentarii: