Modele de viaţă - romanul „DISTANŢE”
Modele de viaţă
(romanul
„DISTANŢE”-Dora Alina Romanescu)
De multă vreme ni se transmite obsesiv pe
toate canalele mediatice că societatea românească se află în degringoladă
morală. Deseori suntem bulversaţi de ştiri năucitoare, că la noi există o
inversare a valorilor, sau că nu (mai) avem valori reale, că avem „miliardari
de carton”, oligarhi mafioţi, înhăitaţi cu interlopi coloraţi, ori cu cei din
lumea artistico-manelistică, frecvent de culoare arămie.
Pe de altă parte, ni se spune că inteligenţa
românească este spulberată de vântul globalizării în vârtejul marilor cetăţi
ştiinţifice ale Occidentului, ori este atrasă de magnetul marilor companii
multinaţionale. Apar frecvente ştiri despre olimpicii români curtaţi de
universităţi celebre din Anglia sau America.
În acelaşi timp, unii se plâng că „Veşnicia”
de la sate, generatoare de valori, este vlăguită de plecarea tinerilor săi, ce
se împrăştie pe diferite căi ale străinătăţii. Că, de această situaţie ar fi
vinovată, pe deoparte, mult dorita
noastră intrare în UE, iar pe de alta, înfundarea căilor economice autohtone de
către politicienii rotaţi la conducerea ţării, care au ruinat economia
românească printr-o privatizare falimentară şi, printr-o politică de cumetrie,
ocupând funcţiile cheie din structurile statale şi mediile economice.
În ţară nu a mai rămas decât…DNA-ul, care nu
mai pridideşte cu igienizarea societăţii româneşti, obsesiv mediatizată prin
PENALIADA zornăitoare. În rest, atmosfera socială este sufocată de miazmele
penale ale mafioţilor politici, care nu se sperie de zgomotele Penaliadei,
fiind condamnaţi cu pedepse mici, deseori „cu suspendare”. Ei îşi continuă
activităţile coruptive şi se străduiesc să-şi acorde privilegii legale, pentru
„onorantele” demnităţi.
Toate aceste situaţii din realitatea
românească s-au reflectat în multe opere literare, a căror citire provoacă
numai stări depresive. Or, cititorii mai sunt zilnic otrăviţi şi de
transmisiile mediatice, care le răscolesc sufletele cu ştiri şocante, ce
provoacă nelinişte, nesiguranţă, sentimente de indignare şi revoltă. .
Evident că în asemenea situaţii publicul are
nevoie de ştiri luminoase, care să-l revigoreze, să-i dea linişte şi încredere
în viaţă. Aşa am simţit şi eu nevoia de aer curat, atât în realitatea socială
cât şi în literatura română. Norocul a făcut să-mi pice în mână o carte de la o
scriitoare necunoscută (de mine), cu o dedicaţie semnată chiar aşa: DAR. Este
vorba de romanul „DISTANŢE”, scris de Dora Alina Romanescu (ce nume
mângâietor!!), publicat în anul 2010 la editura Pescăruş-Pantelimon. Titlul,
aparent banal, nu-mi spunea nimic şi nu m-a îndemnat s-o citesc imediat. Mult
mai târziu, fiind obosit după activităţile din cotidianul plicticos, am răsfoit
maşinal acest volum, care…pur şi simplu m-a surprins cu frumuseţea povestirii.
Pe măsura răsfoirii, mi-a dispărut oboseala şi m-am apucat temeinic de citit.
Doamne, aveam în mână o carte deosebit de interesantă!! Simţeam că respir acel
aer revigorant de la munte.
Scriitura romanului curgea molcom cu metafore
simple şi calde, care-mi răcoreau simţirea. Povestea mă purta lin pe meleaguri
ardelene, zugrăvind mirifice peisaje năsăudene, cu minunaţii oameni ai acelor locuri, cvazianonimi, în modestia cărora,
nedisimulată, străluceşte acea valoare morală şi spirituală a neamului nostru,
atât de plânsă şi evocată de comentatorii mediatici.
Autoarea poartă firul scriiturii cu o
dezinvoltură surprinzătoare şi deosebit talent, învăluind povestea în acea
sensibilitate şi gingăşie, specific feminină, dar şi în generozitate şi căldură,
carate ale unui caracter şi suflet mare.
Încă din primele pagini, intriga se strecoară
discret în viaţa personajelor, printr-o întâmplare provocată de un personaj rău
(un beţiv violent şi ticălos, care încearcă să-şi violeze cumnata, orfană de
ambii părinţi,venită în vizită de sărbători la sora ei). Ca întotdeauna în
viaţă, iţele Destinului sunt încurcate de oamenii răi, obligând oamenii buni să
le descâlcească. Or, tocmai pe aceste iţe de pe canavaua intrigii, autoarea
romanului brodează povestea cu firele luminoase ale iubirii, din vieţile
oamenilor buni. De aceea povestea captivează, tulbură şi emoţionează cititorul.
În roman, acei oameni buni(în adevăratul
înţeles al cuvântului) trăiesc pe meleaguri ardelene. (Oh, întotdeauna am avut
un respect religios şi o afecţiune aparte, faţă de acei ardeleni din nordul
ţării, purtători ai esenţei sufletului românesc!). Autoarea descrie tocmai
viaţa acelor oameni, care curge liniştită în armonia şi echilibrul ei, fără
acel senzaţional ţăţesc, atât de vănat de slujitorii mediatici. Desigur, şi în
această lume există drame cu dureri maxime, dar
oamenii aceştia nu şi le strigă în văzul lumii. Ei îşi ard lumânarea
suferinţei în suflete cernite şi-şi poartă cu demnitate crucea dată de Domnul.
Vieţile lor curg în credinţă faţă de Dumnezeu, respect faţă de muncă, tradiţii
şi obiceiuri, cinste şi iubire faţă de semeni.. Ei nu impun celorlalţi acest
„modus vivendi” cu reperele lui morale, ci aşa sunt ei, aşa trăiesc în
societate, cu modul lor de viaţă exemplar, cu care se mândresc.
Lait-motivul naraţiunii este chiar Destinul
omenesc, acel „panta-rhei”, curgerea Vieţii prin trăirile oamenilor, Dumnezeu
dăruindu-le odată cu viaţa şi liberul arbitru să-şi aleagă căile pe care vor să
meargă, ce vor să facă şi cum vor să trăiască în această lume.
Ca să ne arate cum curge Destinul în vieţile
oamenilor, autoarea a ales chiar viaţa unei familii de învăţători, cei care modelează
sufletele şi le pregătesc pentru viaţă. Destinul le-a dat şi lor cruce de
purtat ca şi celorlalţi oameni. Fiul lor, Ştefan, crescut şi educat exemplar,
cu rezultate strălucite la învăţătură, are o carieră de excepţie în
aeronautică. În schimb, mariajul său este nefericit cu Elena, o femeie frumoasă
dar arogantă, provenită dintr-o familie din „înalta” societate(fiică de
colonel). Îi dispreţuieşte părinţii şi modul lor de viaţă simplu şi curat, dar
cărora le lasă în grijă pe Radu, fiul lor. Aflând unele amănunte din viaţa
Elenei, Ştefan se desparte de ea şi, fără să spună ceva părinţilor sau altor
persoane, dispare în mod misterios. Din acel moment, pentru Iacob şi Ana Scurtu
începe calvarul, nu cel provocat de şicanările Securităţii, cât cel al
necunoaşterii dacă fiul lor mai este în viaţă sau nu. Suferinţă purtată-n
tăcere, cu demnitate şi speranţă în Dumnezeu că va avea grijă de fiul lor. Toată
dragostea lor se revarsă asupra lui Radu, nepotul lor, pe care-l educă şi-l
cresc cu multă grijă. Ascultându-le rugile fierbinţi, bunul Dumnezeu, prin
intermediul Destinului, aduce în viaţa acestor oameni deosebiţi pe Ioana,
tânăra orfană de ambii părinţi, găsită de Radu în seara de Ajun, fugită din
casa surorii sale, din cauza soţului beţiv care a vrut s-o violeze. Bătrânii
învăţători consideră acest eveniment ca pe un dar de la Dumnezeu şi o „adoptă”
sufleteşte, integrând-o în familia lor, spre bucuria lui Radu că are acum o
soră.
Urmărind firul vieţii acestei familii
binecuvântate de Dumnezeu, autoarea demonstrează că Destinul este „bun” sau
„rău”, numai în funcţie de ceea ce aleg oamenii să facă în viaţă, cum fac şi se
comportă cu ceilalţi, al căror destin se interferează în vieţile lor. Adică,
meandrele Destinului, numite „noroc în viaţă”, sunt determinate tocmai de
alegerea căilor şi comportamentele fiecăruia.
Evident, autoarea nu transmite explicit acest mesaj, ci dezvoltă
povestea personajelor cu întâmplările prin care trec, determinate tocmai de
concepţiile lor de viaţă ce le hotărăsc deciziile de alegere, iar interferenţa
vieţii lor cu ale oamenilor întâlniţi în cale le conturează tocmai acele
destine cu meandre mai bune sau mai rele.
După absolvirea facultăţii de medicină din
Cluj, Radu nu alege să ocupe un post în apropiere de bunicii lui şi a Ioanei, „sora”
lui care îl iubeşte în tăcere, ci pleacă tocmai la Mangalia. Prin această plecare,
nu tocmai plăcută pentru bunicii săi şi Ioana se creează acea DISTANŢĂ fizică
şi sufletească între Radu şi cei dragi. Fenomenul „Distanţe” s-a simţit
frecvent şi s-a amplificat în anii comunismului, ca urmare a dezvoltării
industriale a României, care a provocat masive deplasări ale oamenilor pe
întreg teritoriul ţării, cu un sumum de efecte sociale, economice , dar, mai
ales psihice şi morale, cu noi valenţe şi repere.
Meritul autoarei este că a încercat (şi a
reuşit) să descopere tainele acestui fenomen social cu toate efectele sale, în
special ale schimbărilor structurale din sufletele oamenilor, care le-au
conturat şi cizelat personalităţile.
Sigur
că literatura română, prin multe opere, a zugrăvit efectele acestui fenomen,
prin referiri implicite la el, dar nu cunosc astfel de lucrări, ca acest roman,
care să zugrăvească cu ajutorul întâmplărilor descrise de naraţiune, atât de
fascinant şi tulburător. Autoarea romanului „Distanţe” subordonează naraţiunea
cu toate întâmplările sale acelor efecte ascunse din sufletele personajelor,
care apar treptat în magicul joc al Destinului. Farmecul scriiturii romanului
constă tocmai în împletirea vieţilor
oamenilor, sub efectul distanţelor fizice, reverberate în distanţe sufleteşti.
Autoarea nu le descrie, ci lasă naraţiunea să poarte vieţile prin iţele
destinului, comentând doar stările şi trăirile personajelor, care le marchează
sufletele şi le cizelează comportamentele. Urmăreşte cu discreţie jocul
destinelor în mirifica ţesătură a vieţilor şi intervine cu fine reflecţii
asupra urmărilor din această ţesătură de viaţă şi efectele din sufletele
personajelor. Noutatea naraţiunii acestui roman este uşurinţa trecerii prin
meandrele Destinului unde se întâlnesc vieţile şi trăirile personajelor, care
se împletesc, se desfac şi continuă pe diferite planuri, în alte registre de
trăiri şi simţiri, într-o complexitate spectaculoasă, plină de obstacole şi
încercări, care formează caractere şi personalităţi ce devin modele de viaţă.
Pedagogia instructiv-educativă este invizibilă ca aerul curat. Ea se simte doar
în atmosfera scriiturii, în care trăirile-probe de foc devin adevărate lecţii
de viaţă, creatoare de modele pentru cititorul captivat de miracolul narativ.
Viaţa lui Radu, eroul principal al romanului,
trăită la Mangalia,
se umple şi se-mpleteşte cu vieţile prietenilor săi, tinerii ingineri
navalişti, ale Adelei, ruda năsăudeană a bunicilor şi a copiilor săi, a
copiilor-pacienţi, a celor două femei
frumoase din viaţa lui, Odette şi Diana, de care a divorţat, a prietenului său
Marin, ajuns primar al Mangaliei, care-l promovează în funcţia de director al
spitalului şi al atâtor altor personaje intrate şi/sau implicate în viaţa lui.
Toate aceste împletiri de vieţi, cu ciocnirile lor, provoacă acele efecte ale
bilelor de biliard, imprevizibile şi interesante.
Dar autoarea conduce pe nesimţite cititorul
spre un final spectaculos, al unui veritabil roman poliţist, în care destinul lui Radu va curge liniştit pe albia
fericirii, când îi aduce în viaţă pe tatăl său, Ştefan, şi familia acestuia din
Canada, precum şi pe femeia care-l iubise în tot timpul cât Destinul îl purtase
pe meandrele sale, la
DISTANŢĂ de ea. Este vorba de Ioana, fosta adolescentă
salvată de el, ajunsă şi ea medic Şi toate astea, spre bucuria şi liniştea
sufletească a bătrânilor învăţători năsăudeni, Iacob şi Ana Scurtu, veritabile modele
de viaţă, creatoare de modele de viaţă pentru neamul românesc, atât de rătăcit
şi derutat de agresiunile mediatice cotidiene.
Un roman scris cu deosebit talent şi gingăşie,
care merită a fi citit de orice pasionat al literaturii, pentru revigorarea
sufletului şi creşterii dorinţei de viaţă.
Năstase MARIN
Galaţi, iulie 2015
Dora Alina Romanescu
august 2015
0 comentarii: