Viaţa - un episod din „Roata timpului”
Viaţa - un episod din „Roata timpului”
Romanul
„Roata timpului” al doamnei Dora Alina Romanescu prezintă, cu un simţ deosebit al detaliului,
viaţa familiilor de ţărani din satul românesc la hotarul dintre destin şi
hazard.
Dânsa
îşi începe lucrarea cu prezentarea
istorico-geografică a localităţii Rebra, locul unde se va desfăşura cu
preponderenţă acţiunea.
„În
partea central-nordică a judeţului Bistriţa-Năsăud se află localitatea Rebra,
una dintre cele mai vechi aşezări din acest ţinut, atestată încă din anul 1245.”
Apoi
sciitoarea face o trecere succintă a ocupaţiilor de bază a locuitorilor ca „agricultura,
ceşterea animalelor şi exploatarea pădurilor”, dar şi a vieţii spirituale care
se desfăşoară pe aceste minunate plaiuri mioritice:
„Ţinutul
acesta mirific dintre munţi ascunde poveştile şi destinele oamenilor...” „În
Rebra, în trecut şi prezent, oamenii şi-au
trăit poveştile aşa cum le-au fost scrise în Cartea Sfântă a vieţii.”
Numele
romanului este adecvat cu mesajul pe care prozatoarea doreşte să-l transmită:
„Roata
timpului a purtat generaţie după generaţie pe meleagurile acestor locuri, a
scris istoria neamurilor rebrenilor care au trăit în pace şi omenie, şi-au
văzut de obârşia lor, şi-au păstrat fiinţa nealterată, indiferent de
sacrificiile pe care le-au făcut”
Treptat,
treptat pe parcursul întregului roman facem cunoştinţă, în ordine cronologică,
cu personajele romanului, personaje din care îşi trage sorgintea autoarea, pe
numele său adevărat, de fată, Saveta Bachiş, iar după căsătorie, Saveta
Georgescu.
Rând
pe rând se perindă, ca pe o peliculă de film, episoade din vieţile strămoşilor
săi, începând de la anii copilăriei, traversând perioada maturităţii, cu
bucuriile şi necazurile lor, până la despărţirea de cei dragi din lumea
pământeană şi plecarea la ceruri.
Doamna
Dora Alina Romanescu reconstituie în romanul „Roata timpului” arborele
genealogic al familiei sale. Un pom care are şi ramuri sănătoase dar şi uscate,
frunze verzi dar şi gălbui care aşteaptă să se desprindă în vânt, fructe care
dau în pârg dar şi coapte, pe lângă care
se găsesc şi altele cu început de putregai, exact ca etapele vieţii omului
sănătos sau bolnav. Nu din toate florile pomului rodesc fructe fiindcă unele
dispar de cum înfloresc. Aceştia sunt îngeraşii de câteva luni care abia au
deschis ochişorii şi s-au înălţat la cer lăsând în urmă multă întristare şi
durere, o adevărată tragedie în rândul multor familii. Dar cum este firesc
viaţa merge înainte şi în anul următor pomul iarăşi înfloreşte. Aşa se
derulează şi ciclul vieţii.
Într-o
manieră aparte scriitoarea, cu o subtilitate artistică, „creionează”
fiecărui personaj portretul fizic şi moral, fără să insiste prea mult
asupra acestor aspecte ca într-o pictură, ci dându-ţi senzaţia că tu,
cititorul, te afli faţă în faţă cu eroul respectiv şi tu însuţi îi remarci
trăsăsturile fizice dar şi comportamentul.
„Dintr-un
ocol a ieşit o fătucă nostimă foc şi care a trecut pe lângă el fără să-l bage
în seamă. Băiatul a fost uimit de mersul mlădios al fetei şi de ţinuta dreaptă
ca a unei prinţese. Prin minte i-a trecut un gând fugar: Cu o copilă aşa
frumoasă mi-ar place să mă însor...”
Fiecare
protagonist poartă cu el istoria propriei vieţi.
Dar
romanul „Roata timpului” poate fi considerat şi drama femeii, de altfel foarte
puternică în lupta cu inflexiunile vieţii, într-o societate patriarhală în care
bărbatul este nu numai capul familiei, întreţinătorul, dar şi cel care îşi
permite anumite libertăţi „bărbăteşti”. Gena nu dispare, uramşii născându-se
uneori cu apucăturile unuia dintre părinţi, de regulă băieţii urmând „năravurile”
tatălui. Pe lângă toate acestea autoarea nu iartă nici femeile „libertine” cu
care atât societatea de atunci dar şi de acum este înzestrată.
Cu
toate acestea femeia de „casă” este supusă şi docilă bărbatului, dar nu fuge de
responsabilităţile care îi revin ca mamă şi nevastă, alături de bărbatul de
care trăieşte şi înfruntă vicisitudinile vieţii. Femeia de la ţară nu se
plânge, îndură totul cu stoicism, considerând că aşa este normal, că aceasta
este condiţia sa în societate, ca mamă şi soţie, şi trebuie să lupte zi şi
noapte pentru existenţa familiei sale şi pentru educarea şi creşterea
vlăstarelor lăsate de Dumnezeu. Cu toate că bărbatul se impune, nevasta
ardeleancă este totdeauna puternică şi reacţionează cu fermitate apărându-şi
condiţia de femeie:
„Eu
ţi-s femeie, nu slugă. Să nu te stropşeşti la mine că te fac una cu pământul.
Muncesc alături de tine, cresc şi copiii, nu-ţi întorc vorba, alerg cât e
ziulica de lungă, nu mă plâng, aşa că nu-ţi cer altceva decât să mă respecţi ca
pe o fiinţă şi să nu strigi la mine ca la un animal... Înţelesu-m-ai?”
De fapt neamul Georgiţenilor era puternic şi
demn şi nu se lăsa călcat în picioare.
Dar
„blestemul pământului” nu ocoleşte nici locuitorii din Rebra. Astfel întâlnim o
vrajbă de moarte între frate şi soră pentru un lot de pământ, motiv pentru care
se poartă ani la rând prin tribunal. În cele din urmă ajung la un compromis,
acela al căsătoriei copiilor fără să le ceară consimţământul. Aceasta era o
tradiţie ca părinţii să-şi dea fata sau băiatul după cel cu avere, fără să ţină
cont de sentimentele acestora. În cazul fetelor acestea erau căsătorite de cele
mai multe ori la o vârstă fragedă că nici nu realizau ce li se pregătea pentru
restrul vieţii lor.
În acea perioadă de timp femeile
gravide nu erau menajate de la muncă ceea ce uneori se sfârşea cu o tragedie:
„Au
apucat-o durerile facerii în timp ce aduna fânul cu grebla. S-a tăvălit pe jos
de durere şi de spaimă, iar după ce a născut, Ion a învelit copilul în cămaşa
lui. Era mic, avea nevoie de ajutor şi, ca să nu se chinuiască, Dumnezeu l-a
făcut înger.”
Cu
toate aceste întâmplări tragice soţii continuau să nu-şi menajeze soţiile. Ei
îşi îndeplineau rolul în familie fără să se gândească şi la greutăţile pe care
le poate întâmpina partenera sa de viaţă:
„La
câteva luni, a rămas din nou însărcinată”
Prejudecăţile
continuă în lumea satului românesc, bărbatul îndeplinind rolul de „mascul”, iar
femeia de nevastă supusă, apoi mama căreia îi revine datoria să-şi ţină
odraslele aproape şi să-i crească, ceea
ce o face de cele mai multe ori posesivă. Cu toate acestea, la ţară, copiii nu
erau prea răsfăţaţi, ci încă de mici luau parte la treburile gospodăreşti. Cum
creşteau alergau după animale la păşune, la strâns de fân sau chiar la sapă.
Doamna
Dora Alina Romanescu abordează pe alocuri şi problema naţionalismului,
naţionalism născut din suferinţa şi patriotismul strămoşilor săi:
„A
făcut-o cu demnitate, a murit ca un erou, apărând pământul românesc de limbile
de foc ale duşmanilor.”
Autoarea aminteşte şi de Dictatul de la Viena
din 1940 prin care: „judeţele Satu Mare, Sălaj, Maramureş,
Bistriţa-Năsăud, Harghita, Covasna, o parte din Cluj, Mureş, Bihor şi Arad erau
anexate Ungariei şi invadate de armata acesteia. Ioan şi Dumitru au primit
această ştire ca pe o lovitură de trăsnet.”
Autoarea
romanului „Roata timpului” îşi manifestă indignarea faţă de atrocităţile comise
de cotropitori:
„Gândurile lor s-au îndreptat la cei dragi, la
românii care au trăit din veacuri, de pe vremea dacilor, în Transilvania, şi
acum erau consideraţi ca fiind minoritari. Multe minţi bolnave au schilodit
naţiuni, au furat teritorii, au vrut să ne fure Ardealul care de când îi lumea
pe pământ este vatra românilor”
Naraţiunea
continuă şi în Rebra se naşte o fătucă, Saveta Bachiş, cu un destin aparte.
Încet, încet se configurează personalitatea viitoarei intelectuale, o persoană
aparte, ieşită parcă din tiparele „rebrenilor”.
Prozatoarea
îşi deapănă amintirile şi trăirile până la maturitate. Atât plecarea din satul
natal, evadarea spre necunoscut din dorinţa de cunoaştere, dar şi reîntoarcerea
în ţinuturile dragi unde a copilărit sunt tratate cu multă sensibilitate şi emoţie.
Aleargă parcă de la o extremă la alta, de la locurile pitoreşti înconjurate de
munţi la marea fără de sfârşit şi oraşul care a adoptat-o şi pe care-l
îndrăgeşte foarte mult, Mangalia.
Doamna
Romanescu este un spirit neobosit, o luptătoare plină de forţă şi vigoare care
înfruntă cu stoicism vicisitudinile neprevăzute ale vieţii.
„Durere,
disperare, lacrimi, jale... Dumnezeu aruncă cu milostenie peste poporul său
credincios încercări grele, dar în acelaşi timp, îl binecuvântează cu uitare,
îl învăluie în iubire şi speranţă... Timpul îşi roteşte roata... Viaţa merge
înainte...”
În
cele din urmă din această luptă cu destinul, dar şi cu ea însăşi, iese
învingătoare şi se bucură din plin de laurii succesului şi ai fericirii. În
final Saveta Bachiş ajunge la o împăcare cu ea însăşi şi cu Dumnezeu.
„Timpul
trece... timpul vine...Urmează altă generaţie, apoi alta şi alta, cât va vrea
Dumnezeu să fie viaţă pe acest pământ.”
Romanul
”Roata timpului” este o biografie a neamului din care se trage autoarea. Cu
măiestrie pătrunde în adâncurile istorice ale vremilor şi îşi reîntregeşte neamul
în paginile acestei cărţi, adunându-şi unchii, mătuşile, bunicii, toate rudele,
ca pe rădăcinile unui arbore către trupină din care se ridică deasupra solului
o tulpină puternică care apoi îşi desfăşoară către înaltul cerului coroana
bogată cu ramurile nemului de-a lungul generaţiilor.
„În
Rebra, satul dintre munţi, viaţa îşi derulează cursul firesc şi de neoprit.
Într-o zi vine pe lume un pui de om, în alta, unul dintre locuitorii acestor
ţinuturi de legendă, după o viaţă lungă pe acest pământ, pleacă spre cele
veşnice.”
Scriitoarea
nu precupeţeşte nici un efort şi îşi manifestă deschis dragostea şi admiraţia
faţă de pământul strămoşesc, prorocind de bun augur viitorul generaţiilor care
vor urma să dăinuie pe aceste plaiuri.
„Fiecare
generaţie care va veni şi va sălăşlui în aceste locuri are datoria de a păstra
la loc de cinste, în minte, în suflet, în întreaga fiinţă, zestrea spirituală
moştenită de la înaintaşi.”
„Roata
timpului” se încadrează în clasa romanelor obiective cu tema satului românesc,
în cazul de faţă al ţăranului ardelean pe cât de harnic şi ospitalier pe atât
de legat de glia strămoşească. Volumul are şi o anume încărcătură
psihologică, psihologia omului de rând
care te citeşte dintr-o privire şi care niciodată nu dă greş.
Domnul
profesor Mircea Daroşi afirmă despre autoarea romanului următoarele:
„Dora
Alina Romanescu este tipul intelectualului care coboară adesea de pe scena
clasei în lumea mirifică a scrisului, măsurându-şi dorul pentru meleagurile
natale prin arta cuvântului.” „Dora Alina Romanescu îşi întoarce ocheanul
sufletului spre meleagurile natale, punând în valoare acel univers al satului
cu psihologia, obiceiurile şi datinile sale”.
Ion Nălbitoru
Membru al LSR, Filiala Vâlcea
0 comentarii: